Assessment Center (Centrum Oceny) i Development Center (Centrum Rozwoju) to wielowymiarowa metoda oceny potencjału kandydatów do pracy/pracowników w odniesieniu do kompetencji istotnych z punktu widzenia wymagań stawianych na konkretnym stanowisku lub poziomie stanowisk. Najczęściej stosowana jest w odniesieniu do stanowisk menedżerskich oraz sprzedażowych, jak również przy doborze do programów dla Talentów.
Metoda Assessment/Development Center daje najpełniejszy obraz predyspozycji zawodowych i jest stosowana w przypadku:
- rekrutacji
- programu awansów wewnętrznych
- programu rozwoju talentów
- określania kierunków rozwoju pracowników
- tworzenia ścieżek karier
- planowania potrzeb szkoleniowych
Istota Assessment/Development Center polega na tym, że podczas spotkania (sesji) uczestnicy wykonują odpowiednio dobrane zadania, podczas których ich postawa i zachowanie są obserwowane przez doświadczonych oceniających (Asesorów). Na podstawie zebranych informacji Asesorzy dokonują obiektywnej oceny ich potencjału, biorąc pod uwagę określone wcześniej kompetencje. Następnie Asesorzy opracowują indywidualne raporty dla każdego z Uczestników/działu HR, zawierające zarówno oceny, interpretację wyników oraz wskazówki rozwojowe. Na życzenie dział HR możliwe jest też przygotowanie rekomendacji, ze wskazaniem szans biznesowych w odniesieniu do konkretnego stanowiska oraz obszarów ryzyka.
Korzyści z zastosowania Assessment/Development Center
Korzyści dla uczestników
- obiektywizm oceny (Asesorem jest osoba niebędąca pracownikiem firmy)
- wzrost samoświadomości własnego potencjału zawodowego
- otrzymanie indywidualnej informacji zwrotnej na temat prezentowanych zachowań z odniesieniem do mocnych stron i obszarów do dalszego rozwoju
- sformułowanie planu rozwoju wybranych kompetencji
Korzyści dla firmy
- podjęcie lepszych decyzji kadrowych dotyczących zatrudnienia lub awansów poziomych i pionowych (minimalizacja ryzyka i niepotrzebnych kosztów błędnych decyzji)
- posiadanie informacji na temat mocnych stron oraz obszarów do rozwoju pracowników – działanie wspierające realizację bieżących i przyszłych celów biznesowych
- zwiększenie efektywności zarządzania pracownikami
- bardziej trafny dobór programów szkoleniowych pod kątem zdiagnozowanych luk kompetencyjnych
- możliwość zaplanowania rozwoju zawodowego pracowników
Etapy realizacji Assessment/Development Center:
- Etap I – Zdefiniowanie zestawu kompetencji i opracowanie wskaźników zachowań
- Etap II – Dobór narzędzi/zadań
- Etap III – Opracowanie komunikacji
- Etap IV – Przeprowadzenie sesji indywidualnej lub grupowej
- Etap V – Opracowanie raportów indywidualnych
- Etap VI – Przekazanie informacji zwrotnych uczestnikom
Sesje Assessment i Development Center prowadzę wspólnie z doświadczonymi Asesorami (psychologami oraz praktykami biznesu).
Koszt Assessment/Development Center ustalam indywidualnie, a ofertę przygotowuję pod omówione wcześniej potrzeby firmy. W celu otrzymania szczegółowych informacji i oferty dla firmy, proszę o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Zapraszam do kontaktu:
Marta Jagodzińska
Konsultant HR, Coach ICF PCC, Psycholog
tel. +48 600 245 200
e-mail: kontakt@martajagodzinska.pl