Załóżmy, że chcesz wprowadzić zmiany w swoim życiu. Kilkukrotnie zabierałaś się do tego tematu sama, lecz Twój zapał szybko mijał, albo efekty, które uzyskiwałaś nie satysfakcjonowały Cię w pełni. Podjęłaś więc decyzję, by zrobić to przy wsparciu coacha. I od razu w Twojej głowie pojawiło się pytanie: „Tylko jak ja znajdę odpowiedniego coacha dla siebie, który będzie profesjonalistą?”.
Zadanie to wbrew pozorom nie jest takie proste, gdyż na rynku jest coraz więcej osób reklamujących swoje usługi jako coaching. Coach to bardzo modne teraz słowo, chwytliwe sprzedażowo, stąd jako marketingowa sztuczka jest stosowane przez różne profesje, często nie mające nic wspólnego z prawdziwym coachingiem. Kilka dni temu natknęłam się nawet na Coach Drivera czy Skate Coacha, którym daleko do podejścia coachingowego. Wzrasta więc ryzyko, że poszukując coacha trafisz na osobę, która okaże się niekompetentna, niedoświadczona lub proponująca Ci usługi znacznie odbiegające od tego, czym naprawdę jest coaching.
Jak więc znaleźć coacha dla siebie, by się nie rozczarować?
Zacznij od stworzenia na swój użytek profilu idealnego coacha, z którym chciałabyś współpracować. Określ jego płeć i wiek (o ile w Twoim przypadku ma to znaczenie), posiadane doświadczenie (coachingowe i nie tylko, również tzw. życiowe), wykształcenie (znów: coachingowe i nie tylko, może chcesz pracować np. z psychologiem, który jest coachem), zakres pracy coacha (czy to ma być osoba, która ma określoną specjalizację coachingową – jaką?), jakim człowiekiem powinna być osoba, z którą chcesz pracować (np. pewna siebie, mocno nastawiona na cel, empatyczna, łagodna, wspierająca, słuchająca, nie przerywająca wypowiedzi itp.). Zapisz wszystko to, co jest dla Ciebie ważne przy wyborze coacha.
Kolejny krok to przejrzenie różnych baz, w których umieszczone zostały profile coachów np. www.dobrycoach.pl. Zapoznaj się z profilem kilku/kilkunastu osób i znajdź takie, których opis przemawia do Ciebie.
Na co warto zwrócić szczególną uwagę?
- Wykształcenie – czy osoba posiada wykształcenie kierunkowe np. certyfikowane szkolenie w tym zakresie. Gdy będziesz rozmawiać z potencjalnym coachem, zapytaj konkretnie, jaką szkołę coachingową ukończył (zweryfikuj też jej renomę), ile czasu trwała (szkolenia kilku dniowe to zbyt mało, by świadczyć usługi coachingowej na wysokim poziomie), kiedy ukończył tę szkołę/kurs oraz w jaki sposób dalej dba o swój rozwój w zawodzie coacha.
- Doświadczenie – zapytaj o przepracowaną liczbę godzin coachingowych z klientami. Zainteresuj się osobami, które mają minimum 150 godzin i więcej praktyki, bo masz większe szanse, że one po pierwsze wyrobiły własny styl pracy z klientem, a po drugie potrafią pracować i wspierać coachingowo. Im większe doświadczenie ma coach w obszarze specjalizacji, tym dla Ciebie lepiej.
- Połączeniem wykształcenia coachingowego i doświadczenia jest akredytacja np. w International Coach Federation. W tym międzynarodowym stowarzyszeniu są trzy poziomy akredytacji: ACC (podstawowy), PCC (profesjonalny) i MCC (mistrzowski). Aby zdać egzamin trzeba spełnić szereg wymagań m.in. skończyć odpowiedni kurs według standardów ICF, wykazać się doświadczeniem w prowadzeniu sesji (na poziom ACC wystarczy 100 godzin; na PCC to już 500 godzin; a na MCC 2500 godzin), brać udział w profesjonalnym mentoringu oraz zdać egzamin pisemny z teorii i praktyki. Zobacz, jak wiele wysiłku wkłada coach, który chce taką akredytację posiadać. W dodatku jest oceniany nie przez trenera, który go uczył i go zna, tylko przez nieznanego sobie egzaminatora. Tak wyśrubowane kryteria egzaminacyjne są dla Ciebie ważną wskazówką, że wybierając coacha z akredytacją ICF masz niemalże pewność współpracy z osobą dobrze przygotowaną do swojej roli.
- Szlifowanie swojego warsztatu coachingowego – zapytaj, czy coach współpracuje na stałe z superwizorem i/lub mentorem. To bardzo ważna informacja, gdyż świadczy o tym, że coach poważnie traktuje swoją profesję, jest otwarty na informację zwrotną od osoby bardziej doświadczonej w coachingu i systematycznie dba o swój dalszy rozwój, szlifując swój warsztat pracy niczym diament.
- Specjalizacja – zgodnie z teorią coachingu coach nie musi posiadać wiedzy w zakresie tematu, nad którym Ty chcesz pracować. Niemniej, osoba, która z kilkunastoma klientami przepracowała podobny cel posiada szersze pole postrzegania omawianej sytuacji i może zadać Ci bardziej wartościowe pytania kierunkowe. Wyobraź sobie sytuację, że chcesz raz na zawsze rozprawić się z tzw. syndromem grzecznej dziewczynki, który w Tobie siedzi. Czy poszłabyś do coacha, który wspiera ludzi w radzeniu sobie z sytuacją rozwodu?
- Referencje – to bardzo wartościowe informacje. Na portalu www.dobrycoach.pl byli klienci danego coacha mogą zamieścić swoją opinię, a sposób, w jaki się to odbywa gwarantuje ich wiarygodność.
- Przynależność do organizacji coachingowych – np. International Coach Federation, International Coaching Community, Izba Coachingu lub EMCC oraz przestrzeganie ich kodeksu etycznego i standardów pracy z klientem. I tutaj jest mała ciekawostka: niektórzy coachowie piszą w swoim profilu „pracuję w oparciu o standardy i kodeks etyczny organizacji X” – zweryfikuj, czy jest to jedynie deklaracja, czy ten coach faktycznie należy do tej organizacji. Jak się okazuje, nie jest to tożsame. To tak, jak byś lubiła lody waniliowe, a nigdy ich nie jadła. Gdzie tu spójność? A spójność w zawodzie coacha jest niezwykle istotna – jeśli mówimy o profesjonalnym coachu oczywiście.
Gdy już przejrzysz profile różnych coachów, wybierz 3 osoby, z którymi umów się na próbną sesję/konsultację. Celem jest poznanie ich osobiście, weryfikacja tzw. „chemii” oraz doprecyzowanie odpowiedzi na powyższe pytania.
- Podczas rozmowy doprecyzuj, jak wygląda proces coachingowy, jak często odbywają się sesje, jaki jest ich koszt oraz – co bardzo ważne – zapytaj o kontrakt/umowę coachingową.
- Zweryfikuj, czy coach prowadzi własną firmę/działalność gospodarczą i wystawia rachunki/faktury.
- Odpowiedz sobie na pytania, jak się czujesz w towarzystwie tego coacha, czy będziesz potrafiła otworzyć się przed tą osobą, zaufać jej.
- Zwróć uwagę, kto nadaje tempo rozmowie, czy czujesz się słuchana, jak pytania, które słyszysz działają na Ciebie (czy pogłębiają omawiany temat, czy coś do niego wnoszą – powiew nowości, czy coś Ci dają – np. nowe spojrzenie).
- Pamiętaj, rolą coacha jest po pierwsze słuchać (bez przerywania), obserwować (np. Twoje emocje, ton głosu, postawę ciała) oraz zadawać właściwe pogłębiające i pobudzające Cię pytania.
Wartą uwagi kwestią jest także cena sesji. Osoby, które proponują coaching za darmo lub do 100 zł za sesję prawdopodobnie mają niewielkie doświadczenie. I choć taka cena jest kusząca, to współpracując z takim coachem pewnie niewiele wyniesiesz dla siebie. Najczęściej ceny za jedną sesję coachingu z klientem indywidualnym wahają się w granicach 180-400 zł. Cena zależy głównie do doświadczenia coacha, specjalizacji, miejsca/miasta, wykształcenia i akredytacji.
Po co to wszystko? Skoro już podjęłaś decyzję, że chcesz współpracować z coachem, przeznaczyć na to czas i pieniądze, to warto, byś wybrała osobę kompetentną, dobrze wykształconą i profesjonalną.
Jeśli chcesz zweryfikować, jak ja pracuję – serdecznie zapraszam Cię na konsultację wstępną.
Zapraszam do kontaktu:
Marta Jagodzińska
Konsultant HR, Coach ICF PCC, Psycholog
tel. +48 600 245 200
e-mail: kontakt@martajagodzinska.pl