blog

Mity na temat coachingu – wypowiedź dla INN:Poland

Będąc coraz bardziej przerażoną tym, co media komunikują o coachingu, wraz z grupą doświadczonych Coachów postanowiliśmy się z tym rozprawić i opisać prawdę. Zapraszam Cię do lektury artykułu, w którym opisałam jeden z częściej pojawiających się mitów – na temat odpowiedzialności Coacha za rezultaty procesu.

MIT 5: Wina coacha! (Jeśli brak spodziewanych efektów)

Biorąc udział w spotkaniach wstępnych z HRem w organizacjach bardzo często słyszę pytanie: czy udział pracownika w coachingu spowoduje, że on się zmieni w pożądanym kierunku? Czy zrealizuje ustalony cel rozwojowy? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista, a efekt coachingu zależy od wielu czynników. Jednym z podstawowych założeń coachingu jest to, że odpowiedzialność za dokonywane wybory, działania, a finalnie efekty procesu leży po stronie Klienta.

Podkreślają to największe polskie i międzynarodowe organizacje coachingowe, np.:

  • International Coach Federation wskazuje, że „Coach pozostawia Klientowi odpowiedzialność za podejmowanie działań”.
  • Kodeks Izby Coachingu stanowi jasno, że „Coach pracując z Klientem, ukazuje możliwości, wspiera klienta w poszukiwaniu właściwej dla niego drogi, pozostawiając wybór Klientowi” oraz „Coach nie działa za Klienta, nie podaje gotowych rozwiązań”.
Jakie więc czynniki decydują o skuteczności coachingu?

Są to m.in.:

  • gotowość Klienta do wejścia w proces coachingowy
  • zaangażowanie we wprowadzanie zmian w swoim zachowaniu, działaniu, myśleniu
  • rozpatrzenie celu na proces pod kątem przekonań, wartości i potrzeb czy tożsamości – czy nie jest z nimi sprzeczny
  • wsparcie ze strony ważnych dla Klienta osób/ organizacji/ szefa
  • wpływ wypracowywanych przez Klienta rozwiązań na jego bliższe i dalsze otoczenie (system, w którym funkcjonuje)
  • jeśli mówimy o coachingu w organizacji, to warto się również przyjrzeć temu, jakie zachowania w odniesieniu do celu Klienta prezentuje jego szef – czy nie jest wzorem do naśladowania
  • kompetencje Coacha do prowadzenia procesów coachingowych, jego doświadczenie, edukacja i poświadczające to chociażby referencje oraz certyfikaty/akredytacje.

Kwestię określenia odpowiedzialności każdej ze stron w procesie coachingu (Klienta, jego szefa, organizacji oraz Coacha) warto zaadresować na etapie uzgadniania zasad współpracy. W ramach procesu coachingowego cyklicznie sprawdzać postępy na drodze do realizacji celu. W przypadku wątpliwości co do progresu zasadnym może być rewizja zasadności kontynuowania procesu coachingowego, o czym decydują Klient i Coach.

Rola Coacha

Coach nie wykona pracy rozwojowej za Klienta i takiej odpowiedzialności brać na siebie nie powinien. Jego rola jest zupełnie inna – Coach towarzyszy on Klientowi w procesie zmiany, stymuluje do przyjrzenia się omawianej sytuacji z różnych poziomów, poszerzania perspektywy myślenia o sobie i zagadnieniach związanych z celem. Coach wspiera proces uczenia się Klienta i osiągania rezultatów, ale nie jest nauczycielem ani nie odpowiada za rezultaty procesu.

O pozostałych mitach przeczytasz tutaj.


Na mocy Ustawy o prawie autorskim, Art. 115.

1. Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

2. Tej samej karze podlega, kto rozpowszechnia bez podania nazwiska lub pseudonimu twórcy cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne wykonanie albo publicznie zniekształca taki utwór, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie.

3. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej narusza cudze prawa autorskie lub prawa pokrewne, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Wszystkie materiały na tej stronie, w tym zdjęcia są chronione prawami autorskimi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *