„Sami możemy zrobić niewiele, wspólnymi siłami tak dużo” Helen Keller
Aby osiągać dobre wyniki, zespół potrzebuje jasno wyznaczonego kierunku, zaangażowania, motywacji, optymalnej dynamiki pracy i wspierających relacji. Zdarza się, że członkowie zespołu prezentują zachowania, które nie zawsze sprzyjają współpracy, odpowiedzialności za efekty, czy kreatywności w rozwiązywaniu problemów. To sytuacja, którą warto rozpracować podczas coachingu zespołu (team coachingu).
Czym jest coaching zespołu (team coaching):
Coaching zespołu jest procesem rozwojowym, w którym bierze udział cały zespół oraz przełożony. To skuteczna metoda pracy, której finalnym rezultatem jest podniesienie zaangażowania i efektywności zespołowej – na poziomie interpersonalnym i zadaniowym.
Celem procesu jest lepsze porozumiewanie się między pracownikami poprzez kształtowanie pozytywnych nawyków, a także dbałość o sposób komunikacji (intencja-przekaz werbalny-przekaz niewerbalny-emocje-odbiór przez rozmówcę). Uczestnicy praktykują pozytywną komunikację, czyli taką, która nie narusza sfery osobistej i samooceny drugiej osoby. Uczą się też bieżącej analizy potencjalnych źródeł nieporozumień i podejmowania działań w celu ich wyeliminowania w przyszłości.
Podmiotem działania są członkowie zespołu jako jednostki, relacje miedzy nimi, a także zespół jako całość. Praca coachingowa odbywa się na poziomie wzajemnych relacji, komunikacji, zaufania i emocji. W ten sposób udaje się nie tylko wyjaśnić sytuację i zadbać o sprzyjającą pracy atmosferę, ale również zbudować zaufanie i wypracować kodeks honorowy, czyli zbiór wartości i zasad, jakimi pracownicy chcą się kierować we współpracy ze sobą. Praca w tym obszarze stanowi fundament do angażowania się przez cały zespół w osiąganie wyników.
Co odróżnia coaching zespołu od szkolenia:
Szkolenie | Coaching zespołu |
Uczestnikami mogą być osoby z różnych obszarów i poziomów w organizacji | Uczestnikami są wszyscy członkowie zespołu oraz przełożony |
Trener występuje w roli nauczyciela | Coach występuje w roli towarzysza/partnera w procesie zmiany |
Cel wyznacza szef/firma w oparciu o badanie potrzeb każdego Uczestnika | Cel wyznacza zespół w oparciu o diagnozę (audyt) sytuacji i relacji między członkami zespołu |
Pogram merytoryczny i zakres ćwiczeń jest z góry ustalony i konkretny | Zakres tematyczny spotkań i program podąża za bieżącymi potrzebami zespołu (współtworzenie) |
Rozwiązania są proponowane przez Trenera i ćwiczone przez Uczestników | Rozwiązania wypracowują członkowie zespołu i są efektem ich wspólnej pracy, co zwiększa odpowiedzialność za wdrożenie i rezultaty |
Efektem jest nabywanie nowej wiedzy i rozwój umiejętności | Efektem jest wygenerowanie sposobów na bardziej skuteczne współdziałanie na poziomie zadaniowym i relacyjnym w zespole |
Wydarzenie jednorazowe, czego ryzykiem może być trudność w implementacji nowej wiedzy/umiejętności w pracy | Proces jest rozłożony w czasie, co zwiększa skuteczność podejmowanych działań. |
W jakich sytuacjach warto sięgnąć po coaching zespołu:
- Spadek motywacji i zaangażowania pracowników
- Osiąganie przez pracowników i zespół niesatysfakcjonujących wyników
- Konflikt w zespole między pracownikami
- Konflikt w zespole wobec przełożonego
- Potrzeba zmierzenia się z nowymi wyzwaniami biznesowymi i zmiana zasad/reguł współpracy
- Tworzenie się nowego zespołu np. projektowego – team coaching przyspiesza proces wzajemnego poznania się i wypracowania zasad efektywnej współpracy
Jakie są korzyści z udziału w coachingu zespołu:
- Wypracowanie wspólnych wartości zapewniających realizację „strategii sukcesu”
- Zwiększenie identyfikowania się pracowników z celami zespołu
- Wzmocnienie motywacji do działania i zaangażowania
- Podniesienie efektywności i wyników
- Zrozumienie wzajemnych zachowań i wzmocnienie pracowników jako członków zespołu
- Wypracowanie zasad efektywnej współpracy i wzajemnego wsparcia w obrębie zespołu.
- Rozwój umiejętności radzenia sobie z konfliktami (z empatią i dbałością o obecne i przyszłe relacje)
- Szybsze osiągnięcie optymalnego poziomu działania
Jaka jest moja rola jako Coacha zespołu (Team Coacha):
Jako Coach prowadzący team coaching proponuję strukturę procesu i spotkań w oparciu o zidentyfikowane wcześniej potrzeby, facylituję i moderuję rozmowy, aktywnie wspieram oraz dbam o konstruktywny dialog. Zadaję pytania, dzielę się swoimi obserwacjami, skłaniam do przemyślenia istotnych kwestii dla zespołu oraz każdego z jego członków. Towarzyszę w procesie budowania nowej świadomości i finalnie wypracowania optymalnych dla zespołu rozwiązań, sposobu działania i komunikacji między pracownikami.
Jak realizowany jest team coaching:
Etap I – Badanie potrzeb
Omówienie sytuacji zespołu podczas spotkania trójstronnego z przełożonym zespołu i reprezentantem HR. Przyjrzenie się mocnym stronom zespołu jako całości oraz obszarom do rozwoju. Weryfikacja wyzwań stojących przed zespołem i ograniczeń, jakie występują.
Etap II – Komunikacja do zespołu
Zaproszenie członków zespołu do udziału w coachingu, przedstawienie idei i zasad tej metody rozwoju. W efekcie zespół podejmuje decyzję, czy chce wziąć udział w procesie.
Etap III – Diagnoza sytuacji zespołu
Zebranie informacji na temat potrzeb, sposobu pracy, postaw, przekonań i motywów każdego z pracowników, weryfikacja gotowości do wspólnej pracy coachingowej – w ramach spotkań indywidualnych lub ankiety.
Spotkanie z przełożonym zespołu i przekazanie zbiorczej informacji zwrotnej (anonimowo) na temat wyniku diagnozy. Ustalenie celu na proces coachingowy.
Etap IV – Zaprojektowanie procesu
Rozpisanie propozycji procesu coachingowego z koncentracją na obszarach, które mają największe znaczenie dla zespołu.
Etap V – Realizacja sesji coachingowych
Coaching zespołu składa się najczęściej z ok. 4 całodziennych sesji (6-8 godzin) zespołowych. Odbywają się one w odstępie 4 tygodni. Pomiędzy sesjami członkowie zespołu wykonują ustalone zadania.
Najczęściej coaching zespołu uzupełniony jest indywidualnym procesem coachingowym z przełożonym zespołu – ok. 6 spotkań.
Etap VI – Podsumowanie efektów
Proces kończy się podsumowaniem efektów podczas spotkania trójstronnego. Następuje przekazanie wniosków rozwojowych osobom zlecającym coaching zespołu.
W celu otrzymania szczegółowych informacji i oferty dla firmy, proszę o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Coaching zespołu pomaga stworzyć i zadbać o środowisko, w którym pracownicy czują się dobrze, są zaangażowani, dostrzegają sens swojej pracy i dzięki temu z chęcią przyczyniają się do sukcesu osobistego i organizacji, w której pracują.
Zobacz, dlaczego warto ze mną współpracować TUTAJ.
Zapraszam do kontaktu:
Marta Jagodzińska
Konsultant HR, Coach ICF PCC, Psycholog
tel. +48 600 245 200
e-mail: kontakt@martajagodzinska.pl
Powiązane artykuły:
- Co utrudnia menedżerom skutecznie zarządzać zespołem i utrzymywać zaangażowanie?
- Jak zadbać o zaangażowanie pracowników?
- Jak tworzyć zgrane i osiągające dobre wyniki zespoły?
- Jak skutecznie motywować pracowników do działania?
- Czy wysoka odporność psychiczna menedżerów to zawsze zaleta?
- Dlaczego dla menedżerów delegowanie bywa trudne?